Grupa „Krasnoludki”

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

II semestr

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

POŻEGNANIE PRZEDSZKOLA

23 czerwca dzieci z grupy „PSZCZÓŁKI”, „SMERFY”, „KRASNOLUDKI”, uroczyście pożegnały przedszkole. Podczas występu artystycznego niejednemu z nich łezka kręciła się w oku. Każdy absolwent otrzymał pamiątkowy dyplom ukończenia przedszkola. Wszystkim dzieciom życzymy wielu sukcesów w zdobywaniu wiedzy.

POWODZENIA W SZKOLE!


Wycieczka do Beskidzkiego Centrum Nauki

Wycieczka do Beskidzkiego Centrum Nauki- Krasnalki dzielnie zniosły podróż i wróciły zadowolone.
Pokazy z ciekłym azotem pozwalają odkryć magię i tajemnice niskich temperatur. Wykonywane doświadczenia wizualnie wyglądają bardzo efektownie.
Dzieci wezmą udział w niesamowitych pokazach z ciekłym azotem. Powstanie dużo „dymu”, dużo wybuchów, każdy będzie mógł dotknąć bardzo zimnej cieczy i przy okazji zobaczyć jak ciekły azot oddziałuje na otoczenie…
Bananem można przybijać gwoździe. Z balona powstaje kawałek szeleszczącej folii. Gumowa rurka zanurzona w ciekłym azocie zachowuje się jak szkło, a piłeczka pingpongowa z małym otworem wiruje z bardzo dużą szybkością.
Oczywiście największe zainteresowanie budzi armata bazooka, która z wielkim hukiem wyrzuca balony w kierunku publiki.
To tylko niektóre z doświadczeń, jakie dzieci będą miały okazję oglądać podczas wycieczki do Beskidzkiego Centrum Nauki.
W programie także Wystawa Interaktywna, na której dzieci samodzielnie będą mogły wykonywać różne doświadczenia fizyczne i techniczne oraz zabawy z próżnią!


Tematyka na miesiąc czerwiec

Dzień dziecka
Wakacje tuż, tuż…
Kolory lata
Do szkoły!

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcze:
– Kształtowanie tożsamości narodowej, budzenie przywiązania do swojego kraju.
− Rozpoznawanie i nazywanie na obrazkach polskich krajobrazów: morze, góry, jeziora, wieś.
– Omówienie zasad bezpiecznego korzystania, np.z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce.
– Kształtowanie u dzieci pozytywnego nastawienia do ludzi o innym kolorze skóry i ich odmienności kulturowej

„Pożegnanie z przedszkolem”
Żegnamy się z przedszkolem,
salami, zabawkami.
A z największym żalem
z naszymi paniami.
Zaraz po wakacjach
będziemy już w szkole.
W myślach nam zostanie
przedszkole wesołe.
To droga do przedszkola,
to drzewo, ławka, brama.
W drzwiach przedszkola stoi
pani ukochana.
Zaraz po wakacjach…
Różne wydarzenia
z życia przedszkolnego,
wspomnienia zostaną
w sercu u każdego.

Wiersz-wakacje
To wcale nie takie łatwe
Kłopot to nie mały
Co wziąć ze sobą, co spakować
By wakacje się udały?
Najpierw piłka- słuszna racja
Gra się w piłkę na wakacjach
Wędkę – tylko czy tam są ryby?
Koszyk…- to będzie na grzyby
I materac do pływania
I skakankę do skakania.


Mała Syrenka

Podróż do teatru Banialuka upływała nam w miłej atmosferze. Potrafiliśmy grzecznie zachowywać się w autokarze i podczas spektaklu. Panie bardzo nas chwaliły.

Mała Syrenka według Andersena w nowej, specjalnie dla Banialuki przygotowanej adaptacji Marty Guśniowskiej. Spotkanie dwóch światów – morskiego i ludzkiego – stanowi doskonały pretekst do opowiedzenia pięknej historii o miłości i o tym, co w niej najistotniejsze – o poświęceniu i przezwyciężeniu egoizmu. Zaskakujące i wielobarwne kostiumy oraz maski, a także pomysłowa scenografia autorstwa Pavla Hubički sprawią, że młodzi widzowie zajrzą w morską otchłań, by za chwilę znaleźć się jednak na powierzchni – w zamku Księcia. Mała Syrenka w reżyserii Petra Nosálka uwrażliwia na istnienie szerokiej gamy emocji i uczuć, a także uświadamia ważną prawdę – że miłość jest wielkim skarbem, ale do kochania nikogo nie można zmusić.

Marta Guśniowska wg Andersena
Mała Syrenka
reżyseria: Petr Nosálek
scenografia: Pavel Hubička
muzyka: Krzysztof Dzierma
aktorzy: Małgorzata Bulska, Marta Marzęcka, Magdalena Obidowska, Barbara Rau, Lucyna Sypniewska, Konrad Ignatowski, Włodzimierz Pohl, Ziemowit Ptaszkowski, Tomasz Sylwestrzak


KRASNALKI W BIBLIOTECE

Celem wizyty było poznanie miejsca, gdzie królują książki. Dzieci z wielką ciekawością poznawały to magiczne dla nich miejsce. Dla niektórych Krasnali to pierwsza wizyta w takim miejscu. Rozbudzanie zainteresowania książką jest bardzo ważne w rozwoju dziecka. Cenne informacje, które zdobywa się poprzez czytanie książek są nieocenione – to kopalnia wiedzy. Bezpośredni kontakt dzieci z miejscem, w którym można wypożyczyć książkę, rozbudza wyobraźnię i poszerza wiedzę.


Dbamy o środowisko!

Krasnalki brały udział w zajęciach mających na celu dbanie o nasze środowisko. Poznały kolory pojemników, do których należy wrzucać posortowane odpady. Dzieci zadbały o rękawiczki i worki na śmieci.
Samodzielnie wkładały śmieci do wyznaczonych miejsc. Dzieci bardzo zaangażowały się w tę akcję i dokładnie wykonały swoje zadanie. Od dziś będą też pamiętały, że należy dbać i szanować naszą przyrodę.


„Niebieski Dzień” u Krasnali

to dzień, który doprowadził do zrozumienia, że dzięki wodzie wszystko rośnie, bo to woda szczególnie kojarzy nam się z kolorem niebieskim. Na podstawie doświadczenia z magicznymi niebieskimi kuleczkami wszystko to Krasnalki zrozumiały. Wybraliśmy się też w szczególną podróż z kolorem niebieskim – doprowadziliśmy do zrozumienia, że podróż to przemieszczanie się, uczenie, odpoczywanie, że podróżują ludzie, mali i duzi mieszkańcy pól, lasów, jezior, rzek i oceanów – to wszystko wyraziliśmy za pomocą świeczek i niebieskiej farby.


Kwiecień

Tematyka kompleksowa na miesiąc kwiecień:
1. Na wsi
2. Praca rolnika
3. Chronimy środowisko
4. Kto ty jesteś?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Obserwowanie dzieci podczas zabawy i innych zadań – diagnoza końcowa,
• Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny.
• Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata.
• Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla kwietnia oraz zachęcenie do prowadzenia kalendarza pogody.
• Wzbogacenie wiedzy na temat ptaków oraz uświadomienie potrzeby chronienia niektórych gatunków oraz zakładania budek lęgowych.
• Zakładanie hodowli w kąciku przyrody oraz nabieranie nawyku systematycznego dbania o nie i obserwowania ich.
• Doskonalenie umiejętności odczytywania informacji przedstawionych za pomocą symbolicznego zapisu.
• Utrwalanie pojęć: wczoraj, dzisiaj, jutro i dni tygodnia.
• Kształtowanie postaw, zachowań i nawyków proekologicznych.
• Budzenie poczucia współodpowiedzialności i troski za stan środowiska naturalnego.
• Uświadomienie konieczności segregowania odpadów do odpowiednich pojemników i zmniejszania ich objętości.
• Poznanie zasad działania recyklingu prowadzącego do ponownego przetworzenia odpadów.
• Rozumienie potrzeby planowania zakupów oraz wybierania produktów, opakowań i toreb ekologicznych.
• Budowanie wizji pozytywnego, ekologicznego świata przyjaznego dla ludzi, zwierząt i roślin.

Wiersz:
„Katechizm polskiego dziecka”, W. Bełza
Kto ty jesteś? — Polak mały.
Jaki znak twój? — Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz? — Między swemi.
W jakim kraju? — W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia? — Mą ojczyzną.
Czym zdobyta? — Krwią i blizną.
Czy ją kochasz? — Kocham szczerze.
A w co wierzysz? — W Polskę wierzę.
Coś ty dla niej? — Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien? — Oddać życie.
Piosenka:
„Wielkie sprzątanie”
W lesie na polanie
dziś ważne zebranie.
Wzięły się zwierzęta
za wielkie sprzątanie.
Ref. Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!
Pracujemy ile tchu!
Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!
Zaraz czysto będzie tu!
Mrówki ze ślimaczkiem
sprzątają pod krzaczkiem,
żabki z wiewiórką
w strumyku za górką.
Ref. Szu-szu-szu!…
Kosy pogwizdują
i śmieci pakują,
a niedźwiadek z liskiem
sortują je wszystkie.
A gdy posprzątały
ten list nam wysłały:
„Pamiętajcie dzieci,
by w lesie nie śmiecić!”
Ref. Szu-szu-szu!…


„Zabawy matematyczne z Żabką”

Żabka zapraszała dzieci, aby wykonywały różne polecenia: podskoki, przysiady, pajacyki tyle razy, ile wskazywał losowo wybrany kartonik z cyferką od 1 do 8. Krasnalki umieszczały też w pętli tyle elementów, ile wskazywał wybrany kartonik. Największe zainteresowanie wzbudziło u dzieci naklejanie na kartkę (tyle żabek, ile wskazywał kartonik). Oprócz tego śpiewaliśmy piosenkę o „Marcowych Żabkach” i recytowaliśmy wiersz „O Wiośnie”. Po skończonych zajęciach udaliśmy się na plac zabaw.
Zapraszam do obejrzenia kilku zdjęć z zajęć.


„Żegnaj Zimo, witaj wiosno”

Czwartkowe przedstawienie „Żegnaj Zimo, witaj Wiosno” Krasnalki mogą zaliczyć do bardzo udanych i liczyć na to, że tak zaczarowaliśmy Zimę, by do Nas nie powróciła przez długich parę miesięcy. Krasnalki bardzo dziękują Rodzicom, że nikogo nie zabrakło, że cieszyli się razem z Nami.
Oto kilka zdjęć:


KRASNALE u kolegów w klasie pierwszej

Mieliśmy wielką frajdę podczas tej wizyty – oglądaliśmy film o „Ślimaczku”, piękne ilustracje w podręcznikach, zeszyty, a najbardziej ucieszyło nas, jak mogliśmy popisać kredą na tablicy. Śpiewaliśmy piosenki, bawiliśmy się muszelkami, a na zakończenie wymieniliśmy się zakładkami do książek, które samodzielnie zrobiliśmy.
Zapraszamy do obejrzenia kilku zdjęć.


„Zawsze zielono”

„Zawsze zielono”- to dzień 6 marca u Krasnali- była zabawa przy piosence, segregowanie, działania na zbiorach, rozpoznawanie dotykiem, zielone zabawki za kurtyną i na koniec zielone żelki. Było nam tak wesoło i ciekawie, że umówiliśmy się na „Zawsze niebiesko”, a do oglądania zdjęć z zajęć zaproszę Was za kilka dni.


„Zawsze zielono, zawsze niebiesko”

Międzynarodowa Galeria Dzieci i Młodzieży zaprasza Krasnalki do udziału w konkursie swojej twórczości „Zawsze zielono, zawsze niebiesko”. Stworzyliśmy już pierwsze prace w kolorze zielonym , pracujemy nad pomysłami w kolorze niebieskim. Pod koniec kwietnia wszystkie piękne prace zostaną wysłane do Galerii w Toruniu.

KrasnaleZawszeZielono


MARZEC

Tematyka kompleksowa:

  1. Oznaki wiosny
  2. Wszystko rośnie
  3. Pracowita wiosna
  4. Święta wielkanocne

Zamierzenia wychowawcze:

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Uświadamianie następstwa dni tygodnia.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu.
  • Rozwijanie słownika czynnego dziecka.
  • Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
  • Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym
  • Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
  • Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
  • Rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz.
  • Rozbudzanie zainteresowania historią techniki.
  • Zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji.
  • Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
  • Doskonalenie percepcji słuchowej –wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie.
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.

Nasza piosenka:
„Marcowe żaby”

  1. Już wiosna na polach sadzi krokusy.
    Zając siedzi pod sosna , marzną mu uszy.

Ref: A żaby rechu rech, żaby się cieszą,
że ten marzec, rechu rech wszystko pomieszał.
Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg.
Bo w marcu, jak w garncu, rechu rech, żabi śmiech.

  1. A deszczem umyte drzewa są czyste.
    Na gałązkach już rosną kotki puszyste.
  2. Na łące bociany głośno klekocą.
    rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.

Nasz wiersz:
„Prośba do słoneczka”
Bożena Forma
Malutka główka krokusa
nad śniegiem się pojawiła.
To znaczy, że już wkrótce
przybędzie wiosna miła.
Słoneczko nasze kochane,
bardzo cię prosimy,
ogrzewaj mocno ziemię,
zacieraj ślady zimy.
Pod śniegiem mocno bije
pani przyrody serce,
słoneczko wyślij promienie,
daj ciepła jak najwięcej.
Urośnie młoda trawa,
rozwiną się pąki na drzewach,
dla ciebie miłe słoneczko
każdy ptaszek zaśpiewa.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

I semestr

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

WRZESIEŃ

TEMATYKA I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

Tydzień I. W przedszkolu
-Słuchanie krótkich utworów literackich o tematyce nawiązującej do pobytu w przedszkolu, logiczne odpowiadanie na pytania
-Zapoznanie z postacią przewodnią cyklu „Tropiciele” – Pakiem
-Obserwowanie najbliższego otocznia – budynku i placu przedszkolnego.
-Posługiwanie się pojęciami matematycznymi: na, pod, obok, wysoko, nisko.

Tydzień II. Moja miejscowość:
-Uświadomienie konieczności zapamiętania adresu domowego
-Dostrzeganie różnic w życiu ludzi: wieś i miasto
-Ćwiczenie narządów zmysłu – wzroku i słuchu
-Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, znaki drogowe, praca policjanta

Tydzień III. Ja, Ty i środowisko:
-Orientowanie się w schemacie własnego ciała
-Ćwiczenia słuchowe, wyróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie, wyszukiwanie litery U w tekście
-Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną lub więcej cech
-Kształtowanie postawy ekologicznej – akcja „Sprzątanie Świata”

Tydzień IV. Dary jesieni na talerzu:
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie
-Wyrabianie nawyków prozdrowotnych związanych ze spożywaniem witamin zawartych w owocach i warzywach.
-Globalne rozpoznawanie wyrazu „Owoce”
-Przeprowadzenie zajęcia gospodarczego z ekspertem – koktajl owocowy
-Kształtowanie pojęć matematycznych, próby tworzenia zbiorów, przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 5 i więcej.

PIOSENKI I WIERSZE:

Dwóm tańczyć się zachciało

Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało
Lecz im się nie udało
pari pari para

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą:
Ja nie chcę tańczyć z Tobą!

(tupiąc nogą)

pari pari para

Poszukam se innego, innego, innego,
Do tańca zgrabniejszego,
pari pari para

Boogie-woogie

Boogie boogie woogie Do przodu prawą rękę daj
Do tyłu prawą rękę daj
Do przodu prawą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy

Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten

Do przodu lewą rękę daj
Do tyłu lewą rękę daj
Do przodu lewą rękę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy

Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten

Do przodu prawą nogę daj
Do tyłu prawą nogę daj
Do przodu prawą nogę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy

Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten

Do przodu lewą nogę daj
Do tyłu lewą nogę daj
Do przodu lewą nogę daj
I pomachaj nią
Bo przy boogie woogie trzeba pokręcić się
No i klaskać trzeba raz, dwa, trzy

Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten

Boogie woogie ahoj x3
I od nowa zaczynamy taniec ten

Ogórek wąsaty

Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
Tu ruda marchewka tam strączek,
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.

Ref.:
Ogórek, ogórek, ogórek,
Zielony ma garniturek,
I czapkę i sandały,
Zielony, zielony jest cały.

Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie,
Deszczowa pogoda przychodzi,
Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmur,
I deszczem podlewa ogórki.

Płyną statki z bananami

Płyną statki z bananami,

łabu di daj, daj, łabudi daj.

A każdy marynarz śpiewa tak:

łabu di daj, daj, łabudi daj.

Podaj, podaj, podaj mi podaj bananów kosz.

Teatrzyk” M. Kownacka

Na co się przyda pietruszka?
My z niej zrobimy Kopciuszka!
Królewicz będzie z makówki,
a z kukurydzy – wróżka.

Siostry i zła macocha
będą z tykw i karczocha
Z perkatego ziemniaczka –
Będzie skrzatek-pokraczka.

Z dyni zrobimy karetę,
Ogórek będzie stangretem.
Z Kapuścianych głąbków –
pareczka gołąbków..

No – i cała bajka będzie
z tego- co na grzędzie.


Krasnale w akcji sprzątanie świata 2014

19 września ”KRASNALKI ”włączyły się w akcję ”sprzątania świata”. Już od najmłodszych lat uczymy naszych przedszkolaków zasad dbania o środowisko. Z ogromnym zapałem przystąpiliśmy do porządkowania skrawka naszej ZIEMI. Chociaż trudno w to uwierzyć, w ciągu godzinnego sprzątania zebraliśmy kilka worków ŚMIECI. Pamiętaliśmy, że ZIEMIA jest naszym wspólnym domem i powinniśmy o nią dbać wszyscy, dlatego nowe okazy przyrodnicze entuzjastycznie witaliśmy wokół szkoły i z pomocą dorosłych znalazły swoje miejsce wokół szkoły, a Krasnalki uklepywały ziemię i solidnie podlewały. Na zakończenie w sali zaśpiewaliśmy piosenkę EKO ŚWIAT. ZAPRASZAMY DO GALERII…


PRZEDSTAWIENIE „CZERWONY KAPTUREK” W NASZYM PRZEDSZKOLU


W środę, 17 września w naszej szkole odbyło się przedstawienie grupy teatralnej pt. „Czerwony kapturek”. Nie była to jednak klasyczna wersja „Czerwonego kapturka”, taką jak wszyscy znamy, lecz pełna humoru, żartów i zaskakujących sytuacji. Dzieci miały okazję dobrze się bawić, również wcielając się w postacie z bajki. Mogły podczas przedstawienia przebierać się za Czerwonego Kapturka, oraz wilka.
Przedstawienie należało do bardzo udanych, a wywnioskować to można było po uśmiechach widocznych na twarzach dzieci.


PLAN PRACY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK DLA GRUPY „KRASNALI”

 

I. W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

– odżywiamy się zdrowo – witaminy

– ubieranie się odpowiednio do pogody

– ruch to zdrowie – sporty

– u lekarza

– olimpiada sportowa w przedszkolu

II. JESIENIĄ W PARKU

– wszystko się zmienia – kolory jesieni

– czemu pada deszcz?

– w parku

– jesienne skarby

– jesienna kompozycja

III. JESIENIĄ W LESIE

– w lesie

– skąd się biorą drzewa ?

– leśne zwierzęta

– jak zwierzęta szykują się do zimy?

– inny las – dżungla

IV. PRZYGOTOWANIE DO ZIMY

– w spiżarni – jak ludzie przygotowują się do zimy?

– robimy jesienne przetwory – warzywa

– robimy jesienne przetwory – owoce

– w co się bawić w zimowe wieczory ?

– moje skarby, moje pasje


JARZĘBINOWA PIOSENKA

Na polanie w lesie

chodzi sobie jesień

różne dary niesie.

Na polanie w lesie

chodzi sobie jesień

różne dary niesie.

Koral, koral sznur korali

La, la, la, la, la, la, la.

Koral, koral sznur korali

Koral jarzębina da.

Las się cały mieni

złoci i czerwieni

czary to jesieni.

Las się cały mieni

złoci i czerwieni

czary to jesieni.

Koral, koral sznur korali

La, la, la, la, la, la, la.

Koral, koral sznur korali

Koral jarzębina da.


STOI JESIEN NA STRAGANIE…

We wrzesniu Krasnoludki nauczyly sie wiersza o pani jesieni. Nauce towarzyszyly zabawy z sylwetami roznych warzyw z jesiennego straganu, dzieki ktorym dowiedzielismy sie z ktorych roslin zjadamy liscie, z ktorych owoce a z ktorych korzen. Dzieci wziely rowniez udzial w kolezenskim teatrzyku o darach jesieni.


„Sprzątania Świata”

„Dzień dobry, drzewa, polskie drzewa!
Wiatr wam ballady swoje śpiewa
i rozczesuje wasze liście
co w oczach mienią się srebrzyście.

Dzień dobry, drzewa, polskie drzewa!
Wiosenna poi was ulewa,
A potem grzeje ciepłe słońce
I słychać znów słowików koncert.

Dzień dobry, drzewa, polskie drzewa!
Juz was niejeden wiersz opiewał
Pod lipą siedział Kochanowski
I w poszum liści zmieniał głoski

Dzień dobry, drzewa, polskie drzewa!
Wiosna was szczodrze przyodziewa
I trwajcie tak na naszej ziemi
Na przemian w bieli i zieleni!”
/Włodzimierz Ścisłowski/

19 września, jak co roku włączamy się  z dziećmi do akcji „Sprzątania Świata”. By od najmłodszych lat uczyć dzieci zasad dbania o środowisko, Sprzątanie świata zostało połączone z Dniem drzewa w ramach którego dzieci z grup „0” wzięły udział w akcji sadzenia drzewek.  Najmłodsze dzieci  z chęcią i radością włączyły się do akcji by posprzątać „naszą Ziemię”. Maluszki sprzątały nasz ogród przedszkolny, a starsze dzieci okolicę szkoły. Akcja odbyła się w formie zabawy , dzieci dowiedziały się, że należy dbać o przyrodę, chronić ją, by korzystać z jej uroków.
Dzieci wraz z paniami spróbowały spojrzeć w przyszłość. Naszym marzeniem jest żyć i cieszyć się pięknem przyrody. By te marzenia mogły się spełnić, postanowiliśmy w tym szczególnym dniu zrobić coś dla natury. Na terenie szkoły  zasadziliśmy wrzosy które zachwycają kolorami, a także inne drzewka i krzewy.   Dzięki roślinkom nasza planeta może mieć swoją przyszłość.


Koncert Umuzykalniający

Środowy koncert dla Krasnali był wyjątkowy. Krasnalki nie tylko się świetnie bawiły, ale tańczyły i poznały budowę i nazwę instrumentów, z którymi zapoznali nas Pan Jerzy i Pan Tadeusz. Przygrywał nam: klarnet, saksofony i flety. Piękne dźwięki, które wydobywały się podczas gry wspaniałych muzyków wprowadziły nas w ten wyjątkowy nastrój. Na koniec wszyscy wspólnie zatańczyliśmy rock and rolla.


URODZINY MARCHEWKI

W środę 15 października dzieci obchodziły „Urodziny marchewki”. W tym dniu w ubiorach przedszkolaków dominował kolor pomarańczowy. Następnie odbyły się konkursy i zabawy, oczywiście z marchewką w roli głównej. W nagrodę dzieci chrupały surowe marchewki.

Wszystkie dzieci obiecały, że już zawsze będą zjadać to pyszne warzywo. Ten dzień był wyjątkowy, zdrowy, witaminowy, pomarańczowy i marchewkowy… Dostarczył wszystkim dużej dawki witamin, śmiechu i zabawy.


 LISTOPAD

Tematyka kompleksowa:
1. Jesienna muzyka
2. Mali artyści
3. Ciepło i miło
4. Zimowe kartki

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
• Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
• Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
• Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
• Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.
• Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.
• Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
• Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
• Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
• Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
• Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej –kolejność czynności.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek:
a, n, f, i w wyrazach.
• Nauka piosenek i pląsów. Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
• Kształtowanie sprawności manualnej poprzez rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny i masy solnej.
• Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
• Rozwijanie wyobraźni poprzez komponowanie obrazków z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych.

Piosenka

„Jesienny deszcz”

Dziś chmurkę nad podwórkiem
potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem
i na podwórko spadł.

Ref.:
Hej, pada, pada, pada,
pada, pada deszcz
jesienny pada, pada,
pada, pada deszcz!

Deszcz płynie po kominie,
wesoło bębni w dach,
w blaszanej dzwoni rynnie
i wsiąka w mokry piach.

Ref.:
Hej, pada, pada, pada…

Kalosze wnet nałożę,
parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze
jesienny pada deszcz.

Ref.:
Hej, pada, pada, pada…

Wiersze

„Lubię wiatr” Walenty Jarecki

Lubię wiatr jesienny, kiedy w drzewach dzwoni,
gdy strąca pod nogi liście z grusz, z jabłoni,
ucieka i wraca – to tam jest, to tu jest,
gdy liściom do tańca zagra na podwórku,
a liście szeleszczą i kręcą się w kółko,
gdy im zdmuchnie z głowy mój szkolny berecik,
gdy się ze mnie śmieje ten jesienny wietrzyk,
włosy mi rozwichrzy, suchy liść w nie wplecie…
Lubię wiatr jesienny- lubię wiatr i jesień…

Tadeusz Kubiak, „Niby obłoki”

Popatrz w górę,
wysoko,
przypatrz się dobrze
obłokom.

Te są podobne
do koni.
Kto na nich cwałuje,
goni?

Inne – podobne są
domom.
Kto mieszka w nich –
nie wiadomo.

A jeszcze inne
jak pianka,
jak bita, śnieżna
śmietanka.

Nie wiemy, kto pije
rano
ciepłe kakao
z tą pianą…

Nagle powiało.
Wiatr! Wiatr!

Domy rozwiało.
Piankę rozwiało.
Konie pognało
w świat.

„Wełniany baranek” Jan Gałkowski

Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Wełniane masz trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łebek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.


Święto misia

Krasnalki uczciły „ŚWIĘTO MISIA” zabierając swoje pluszaki (przystrojone w bibułkowe wstążeczki) do pracowni komputerowej. Panu Marcinowi wręczyliśmy dyplom PRZYJACIELA MISIA, a nasi misiowi przyjaciele towarzyszyli nam podczas zabaw z komputerem. Wróciliśmy bardzo zadowoleni – zobaczcie sami.


Plan pracy wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczej dla Krasnali na grudzień

I Świąteczne pocztówki
-Niedługo mikołajki
-Mikołajki
-Przygotowujemy świąteczne kartki
-Na poczcie
-Jak komunikowano się kiedyś a jak dziś
II Zwierzęta zimą
-Zimowe śpiochy
-Goście za oknem
-Dokarmiamy zwierzęta
-Tropy na śniegu
-Spacer z leśniczym
III Spotkanie przy wigilijnym stole
-Świąteczne porządki
– Dekoracje choinkowe
-Ubieramy choinkę
-Bożonarodzeniowe przysmaki
-Nakrywamy do stołu
IV Świąteczne zwyczaje
-Czekamy na pierwszą gwiazdkę
-Świąteczne spotkanie z bajką
-Jasełkowe przebieranki
-Przygotowujemy świąteczny teatrzyk
-Jasełka
V Skok w Nowy Rok
-Jak wita się Nowy Rok na świecie?
-Stary Rok – Nowy Rok
-Karuzela pór roku
-Karuzela miesięcy
-Karuzela dni tygodnia

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze:
– Kształtowanie postawy dobroci i bezinteresowności na podstawie tradycji mikołajkowych: poznanie historii o św. Mikołaju biskupie oraz różnych starszych i współczesnych legend. Wychowanie do wdzięczności za prezenty oraz do umiejętności sprawiania innym niespodzianek i dostarczania powodów do radości, zauważanie potrzeb ludzi biedniejszych.
– Uświadamianie związków w rodzinie. Przybliżenie tradycji świątecznych, tj. ubieranie choinki, kolacja wigilijna, śpiewanie kolęd; rozpoznawanie symboli i charakterystycznych potraw związanych z tradycjami świątecznymi, np. dodatkowy talerz przy stole wigilijnym, śpiewanie popularnych kolęd i pastorałek.


Spotkanie z górnikiem

STYCZEŃ

Tematyka kompleksowa:

  1. Skok w Nowy Rok
  2. Wszędzie biało
  3. Babcia i Dziadek
  4. Zimowe zabawy

Zamierzenia wychowawcze:

  • Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
  • Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  • Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: zegar, woda, dom, sanki.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski z, w, d, s w wyrazach.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.

PIOSENKA:
„Bosy pastuszek”
1. Był pastuszek bosy, na fujarce grał
Pasał w górach owce i w szałasie spał.
Nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli 
Obudzili go gdy spał, gdy spał…
Obudzili go gdy spał, gdy spał…

Ref.: Dziś do Betlejem trzeba nocą iść 
Bo narodzenia czas wypełnił dni
Tam gdzie stajenka razem z bydlątkami
Leży dzieciąteczko i na sianku śpi
Świat na to czekał wiele już lat  
I narodzenia dziś wita czas  
Biegnij pastuszku jasną drogą, niebo płonie
Na niebie pierwszej gwiazdy blask… 
Na niebie pierwszej gwiazdy blask..

2. Był pastuszek bosy 
Zimne nóżki miał.
Ale dobry anioł piękne butki dał
Wziął pastuszek owce  
Pobiegł tak jak wiatr przed siebie  
A na niebie blask od gwiazd , od gwiazd…  
A na niebie blask od gwiazd , od gwiazd…

Dziś do Betlejem …….


Warsztaty plastyczne

8 stycznia odbyły się warsztaty plastyczne w grupie Krasnali:

Każdy mógł być małym artystą, nie zabrakło płatków kosmetycznych, kreatywnych patyczków, frotek, ziela angielskiego i białego papieru, aby z tego powstał bałwanek na niebieskiej kuli. A jelonek z czerwona kokardką
(chociaż tylko papierowy) wychodził pięknie z zawiłych rogów podczas zgrabnych ruchów nożyczkami naszych małych artystów.


Bal Karnawałowy

Ach, co to był za bal – panie nie mogły rozpoznać swoich krasnali, ale to stroje przemieniły ukochane krasnalki w grzeczne postacie… Panie myślą, że już tak zostanie, życzymy Wam tego! Zapraszamy do obejrzenia wielu pięknych zdjęć.​


Dzień Babci i Dziadka

Dzień Babci i Dziadka upłynął w grupie Krasnali w bardzo świątecznej atmosferze, ale nie zabrakło też tradycyjnego 100 lat dla naszych najukochańszych dziadków i babć. Krasnale stanęły na wysokości zadania i były grzeczne jak aniołki. Dziękują Wam za to wasze Panie. Zapraszamy do galerii.


Idź do góry